بهترین نسخه لینوکس

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

برترین توزیع لینوکس ؟

شاید وقتی کاربر ویندزو یا مک باشید هیچ گاه از خود نپرسید کدامیک ویندوز بهترند چون از یک شرکت توسعه داده می شود و حداکثر سوال این باشد که ویندوز ۷ بهتر است یا ۱۰ که بسته به سخت افزار شما و کار شما متغیر است ولی در صورتی که یک کمپانی بر اساس اصول پیش برود هر نسخه آن بهتر از سایر نسخه ها می باشد مانند اپل یا گوگل که در مورد مایکروسافت به طور قطع این را نمی توان گفت.

ولی وقتی مبحث گنولینوکس باشد . خیلی تنوع و نسخه های زیادی وجود دارد که سوال بزرگی برای ما پیش می آید که : بهترین نسخه لینوکس کدام است ؟

به طور قطع نمی توان گفت بهترین نسخه لینوکس کذام است چون بسته به کارایی و تخصص سیستم عامل این نسخه ها فرق دارد که هر کدام از کمپانی جدا پشتیبانی می شود .

در زیر به چند توزیع لینوکس می پردازیم و در آخر نتیجه گیری میکنیم بهترین نسخه لینوکس کدام است.

Linux Mint

بنا به ادعای وبسایت مینت، این توزیع از لینوکس در حال حاضر توزیع پیشتاز لینوکس است و با گذرکردن از اوبونتو تبدیل به رقیب اصلی ویندوز و مک او اس شده است. وقتی نگاهی به ویژگی‌های مینت بیندازید، این ادعا باورپذیرتر می‌شود. این توزیع رایگان و متن باز به راحتی و از طریق USB یا DVD نصب می‌شود و از لحظه‌ی نصب (و بدون احتیاج به نصب برنامه‌های جانبی) پشتیبانی کامل چندرسانه‌ای ارائه می‌دهد .

مینت با استفاده از ابزاری برای مدیریت بروزرسانی‌ها و پشتیبانی بومی از لیست بلندبالایی از نرم‌افزارها، کار را برای کاربران بسیار راحت کرده است.

ینت با میز کار های مشهوری مانند Cinnamon و KDE و Xfce و . . . در دسترس می باشد . آخرین ورژن پایدار آن نسخه ی ۱۸٫۱ Linux Mint می باشد .

پیشنهاد پیرو برای شما :   cordova learning

برای دانلود رایگان فایل ISO جدیدترین ورژن این سیستم عامل می توانید به سایت رسمی Mint مراجعه کنید .

اوبونتو (Ubuntu)

اوبونتو یکی از پر قدمت ترین توزیع های لینوکس است که در سال های اخیر همواره در بین محبوب ترین و پر استفاده ترین توزیع ها قرار داشته است .مراحل نصب بسیار آسان است و پیچیدگی خاصی ندارد . پس از نصب هم کاربر با میز کار زیبا و آشنای  Unity روبرو می شود که مزین است به بروزترین نسخه ی نرم افزار های روزمره و مورد نیاز همچون : LibreOffice , Gimp , Firefox , . . .

همچنین یکی دیگر از قابلیت های اوبونتو این است که حین نصب تعداد درایور های سخت افزاری زیادی نصب میکند و همبن باعث شده که در کامپیوتر هایی که دارای سیستم عامل اوبونتو هستند سخت افزار های جدید به راحتی در سیستم شناسایی شوند. همچنین از آنجایی که اوبونتو بسیار محبوب است، کاربران زیادی در سراسر اینترنت وجود دارند تا هر زمان که به مشکل برخوردید شما را کمک کنند.

به دلیل پایداری ، پشتیبانی ، ایمنی و سبکی ، اوبونتو همچنین یکی از پر استفاده ترین توزیع های مخصوص سرور نیز به شمار می رود .

 

Manjaro Linux

مانجارو در عین حال که بسیار مناسب تازه وارد هاست , یک توزیع فوق العاده برای باتجربه ها نیز محسوب می شود .

بر طبق ادعای وبسایت رسمی مانجارو  ، مانجارو یک توزیع کاربرپسند و دوستانه ی لینوکسی است که برپایه ی توزیع مشهور Arch Linux و به صورت مستقل توسعه یافته است . از این رو میتوان به این نکته پی برد که با یک توزیع بسیار سبک و روان طرف هستیم که دارای قابلیت فراوان برای شخصی سازی نیز هست .

پیشنهاد پیرو برای شما :   کتاب آموزش کدایگنایتر - جلد ۱

توزیع مانجارو پس از نصب دارای حداقل ابزاری است که هر کاربر نیاز دارد . همچنین تجربه ی کاربری بسیار روان را به نمایش می گذارد .

  • لازم به ذکر است که توزیع هایی که اصولا بر مبنای Arch Linux هستد به صورت متداوم و حتی در برخی موارد به طور روزانه در حال اپدیت و بروز رسانی پکیج ها و بسته های نرم افزاری هستند (که این مورد از نکات مثبت آن ها به شمار می رود) . به همین دلیل در حین نصب ممکن است به اینترنت نیاز داشته باشید تا بتوانید آخرین بسته ها را دریافت کنید .

مانجارو با میز کار های مشهوری مانند Cinnamon و KDE و Xfce و Budgie و LXQt و Deepin و i3 و . . . در دسترس می باشد . آخرین ورژن پایدار آن نسخه ی Manjaro Linux 17.0 می باشد .

برای دانلود رایگان فایل ISO جدیدترین ورژن این سیستم عامل می توانید به سایت رسمی Manjaro مراجعه کنید .

https://manjaro.org/wp-content/uploads/2017/03/kde-170.png

OpenSUSE

اوپن زوزه یکی از کامل ترین توزیع های لینوکس محسوب می شود که در تمام جهات به کمال رسیده است . این توزیع تجربه ای را در اختیار هر کاربری اعم از مبتدی تا حرفه ای می گذارد که در نوع خود خاص است . از تنوع و تکمیل بودن پکیج ها و نرم افزار های ارائه شده با آن گرفته تا پایداری و ایمنی ، در هر صورت زوزه همواره یک گزینه ی مطمین برای استفاده است .

یک از موارد جالبی که ممکن است در حین نصب با آن مواجه شوید ، انتخاب میز کار است که میتوانید GNOME یا KDE را انتخاب کنید که ویژگی کمیابی است . درکل  ،مراحل نصب  همانطور که انتظار می رود بسیار روان و ساده است .

پس از نصب هم تجربه ای بسیار روان را در اختیار کاربر قرار می دهد . همچنین اوپن زوزه دارای نسخه های با پشتیبانی بلند مدت عرضه می شود که پایداری و ایمنی آن را تضمین می کند .

پیشنهاد پیرو برای شما :   مدیریت پروسه ها در لینوکس

زوزه همچنین دارای محیط بروز رسانی نرم افزار مخصوص به خود است به نام Yast که استفاده از آن بسیار آسان است . در این محیط میتوانید از جدید ترین بروزرسانی های سیستم خود مطلع شوید و آنها را دریافت کنید .

زوزه نیز نظیر اکثر توزیع های بالا ، به دلیل ثبات و ایمنی بالای آن ، جزو پر کاربرد ترین توزیع های مخصوص سرور محسوب می شود .

همچنین با میز کار های مشهوری مانند Cinnamon و GNOME و IceWM و  KDE و Openbox و Xfce در دسترس می باشد . آخرین ورژن پایدار آن نسخه ی openSUSE 42.2 می باشد .

بهترین نسخه لینوکس ؟

در انتها می توانیم بگوییم همه نسخه های لینوکس عالی و بدون عیب هستند . و شخصا تمامی نسخه های آن را تست و اجرا نموده ام ولی در بعضی جاها به نتایج زیر دست یافتم:

بهترین نسخه لینوکس برای سرور : طبق نتایج تست های متفاوت می توانیم بگوییم بهترین توزیع لینوکس برای سرورهای شخصی و سازمانی ubuntu server می باشد .
بهترین نسخه لینوکس برای کاربران ویندوز : همانگونه که گفته شد اگر تازه وارد هستید یا کاربر ویندوز بودید و مصارف روزانه هم دارید پیشنهاد میکنم ازmint استفاده نمایید.
بهترین نسخه لینوکس برای کاربران حرفه ای : تمامی نسخه های لینوکس را شما می توانید به صورت حرفه ای استفاده نمایید ولی پیشنهاد می شود از manjaro استفاده نمایید .
بهترین نسخه لینوکس برای امنیت و نفوذ : سیستم عامل معروف kali linux به این منظور ساخته و دارای ابزاری بسیار قوی جهت این امور می باشد .

منابع : زومیت و ویکی پدیا

مدیر پیرو

مدیر پیرو

نظرتان را بیان نمایید

عضویت در خبر نامه